Gran Reserva. Darrera les col·leccions del Museu de Reus
El Museu de Reus vol posar en valor el seu patrimoni entre la població local i les escoles, destacant l’origen i significat de les peces que custodia. La nostra tasca consisteix a crear activitats dinamitzades per a alumnes de primària i secundària, així com una ruta cultural per a adults, per apropar les col·leccions del museu a través de la descoberta, la reflexió i la connexió amb la història i cultura de Reus.
- Apropar les col·leccions del Museu de Reus a diferents públics, fomentant el coneixement del patrimoni local.
- Mostrar l’origen de les peces del museu, destacant les aportacions de l’arqueologia, les donacions i el mecenatge.
- Promoure la reflexió sobre els valors associats al patrimoni i la seva importància per a la identitat cultural de Reus.
- Crear vincles entre el públic escolar, adult i el museu, impulsant la participació activa i la descoberta.
- Reforçar el sentiment de pertinença a través de la connexió amb la història, la cultura i la memòria de la ciutat.
- Dinamitzar l’ús de recursos culturals tant dins com fora del museu, vinculant el patrimoni amb l’entorn urbà.
Els resultats del projecte han permès apropar el patrimoni del Museu de Reus a la ciutadania, creant vincles significatius amb la història i cultura de la ciutat. Amb les escoles, s’ha impulsat la participació activa de l’alumnat, alineant les activitats amb l’ODS4, que promou una educació de qualitat, inclusiva i equitativa. A través de la ruta per a adults i els tallers educatius, s’ha aconseguit fomentar el coneixement, la reflexió i la valoració del patrimoni local.
Els 90 anys del Museu Arqueològic Salvador Vilaseca de Reus.
L’exposició “Gran Reserva. Les col·leccions del Museu de Reus al descobert“ commemora els 90 anys del Museu de Reus amb una mostra singular que recull peces destacades de les seves col·leccions, com un dibuix de Gaudí, un collar neolític o la rentadora Crolls. Dividida en dos àmbits, explica com les peces han arribat al museu, ja sigui per excavacions, adquisicions o donacions. El Museu de Reus ha encarregat a Ans Educació la dinamització educativa, amb activitats dissenyades per apropar l’exposició a alumnes de primària i secundària. També hem preparat una ruta cultural específica per al públic adult, reforçant així el compromís amb la difusió del patrimoni reusenc.
Un projecte diferent
L’activitat, amb una durada de 1 hora i 15 minuts, convida els alumnes a entendre d’on provenen les diferents peces del Museu de Reus i a valorar la tasca dels museus en la conservació del patrimoni. A través d’una introducció inicial de 20 minuts, es reflexiona sobre l’origen de les peces: troballes arqueològiques (amb símbols com el barret d’Indiana Jones), donacions particulars o d’altres institucions (mà de donar) i mecenatge (bossa amb diners). Es relacionen exemples universals com la Gioconda, el David de Miquel Àngel o els Guerrers de Xian amb aquestes categories.
Posteriorment, els alumnes, en petits grups, reben targetes amb imatges parcials de peces locals que han de localitzar i completar informació com el nom, l’any i la seva funció. Cada peça es classifica segons sis temàtiques: festa, vida quotidiana, religió, conflictes, artístic o abans de Reus. Finalment, cada grup selecciona una peça, en descobreix el context i argumenta per què és important conservar-la al museu. Aquesta dinàmica fomenta la descoberta, el pensament crític i el vincle amb el patrimoni local.
Posada en valor de les peces locals
Les peces del Museu de Reus són un reflex del patrimoni i la identitat col·lectiva de la ciutat, permetent als visitants i alumnes connectar amb la seva història i cultura comuna. Obres com un collar neolític o la rentadora Crolls exemplifiquen tant la quotidianitat com l’evolució de la societat reusenca al llarg dels anys. A través d’aquestes peces, es posa en valor allò que pertany al cor dels reusencs, reforçant el sentit de comunitat i la importància de preservar i compartir la riquesa cultural local amb les futures generacions
Víctor García Chacón
Historiador, soci fundador d'Ans Educació i professor d'educació secundària. Inquiet en quant a nous projectes i amb l'objectiu de divulgar el coneixement cultural.
ARTÍCLES RELACIONATS