El Projecte Pedagògic de la Casa Navàs

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE          

La Casa Navàs va ser reoberta al públic l’any 2018, reben milers de visitants des de tots els llocs del món a través d’una programació de rutes teatralitzades i guiades per la casa. Al projecte li mancava poder realitzar visites pedagògiques de 3 a 18 anys i per aquest motiu, des de la direcció de la casa,  van pensar en nosaltres per fer la formació a l’equip i revisar el projecte educatiu que ells creaven.

  • Creació de diferents sessions teòriques-pràctiques per a crear un projecte educatiu adaptat a la temàtica del client.
  • Revisió del projecte educatiu una vegada creat.
  • Supervisió i seguiment de les primeres activitats d’aquest projecte (any 2022) fins a l’establiment final.

Des de l’any 2022, la Casa Navàs ha ofert als centres educatius un projecte pedagògic separat en diferents etapes educatives (infantil, primària i secundària) on es treballa des de diferent metodolgies actives i transversals l’etapa del modernisme a Catalunya i la ciutat de Reus. Fomentant l’intercanvi d’accions Escola–Casa Navàs, ajudant a que l’alumnat pugui descobrir unes de les joies patrimonials de Catalunya.

Com ho va viure la Casa Navàs? Els seus resultats.

El context

La Casa Navàs es sitúa al cor de la ciutat de Reus (105.00 hab.), a la vora de la plaça del Mercadal on centenars de persones transiten els seus carrers a diari amb l’excusa d’anar de compres, fer una visita turística o bé tastar un vermut en alguna de les seves terrasses. Durant segles, aquest espai ha sigut el centre neuràlgic de la ciutat, on mercaders i venedors ambulans i manifestants han fet actes i activitats en els seus terrenys.

És en aquest indret on l’empresari del tèxtil Joaquim Navàs va demanar al notable arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner construir la seva casa de somni, en un espai que fos visible per tothom de la ciutat, en un lloc on la població contemplés el seu poder. Construida entre 1901 i el 1908, la Casa Navàs ha contemplat la totalitat de la vida políitica, folklorica i associativa de la ciutat de Reus, constituïnt un dels símbols més emblemàtics de la localitat. Amb el pas del temps, diferents familiars i coneguts de Navàs han habitat la casa, donant-li la mateixa calidesa que el seu primer propietari. Així que manté totes les estances i el mobiliari original; esdevenint única en la seva espècie a tota Europa.

Per la seva singularitat, posició central a la ciutat de Reus, és un dels pols d’atracció cultural i turística de la Ruta del Modernisme de la ciutat i un element estudiat per arquitectectes, artistes, historiadores i amants de la cultura.

Per això, any rere any, desenes de professionals de l’educació es pregunten si la casa podria servir com a element d’estudi per al seu alumnat.

Les necessitats

Des de l’estiu del 2018, la Casa Navàs va obrir les seves portes per dedicar-se principalment a les visites turístiques, realitzant visites en molts idiomes diferents. Però amb el pas del temps, la casa encara seguia sense estar oberta al públic infantil i juvenil, amb visites i activitats adaptades a l’alumnat i que servisin per realitzar un aprenentatge de qualitat per a l’alumnat.

Sota aquesta premisa, la direcció i tot l’equip que gestiona l’actual Casa Navàs es va posar en contacte amb Ans Educació per tal de dur a terme un projecte de formació educativa al seu equip per a que aquests podessin muntar el seu propi projecte.

L”objectiu de la proposta era realitzar una sèrie de formacions allargades en el temps sobre dos projectes educatius: d’aquesta manera, el personal de la Casa Navàs podria construir el seu propi projecte pedagògic. 

La nostra actuació

Les formacions pedagògiques van reunir un reduït grup de treball de la Casa Navàs i un grup de treball d’Ans Educació format per dos professors d’educació titolats, graduats amb la carrera d’Història i amb experiència en el món del lleure educatiu. 

Durant les primeres sessions vam establir una presa de contacte i realitzar un estudi del cas per a poder aconsellar millor sobre la forma del projecte, amb lo qual va ser imprescindible tenir present els dubtes, les ilusions i els plans de la plantilla de la Casa Navàs.

A partir d’aquest moment vam procedir a planificar les sessions: unes estarien centrades en treballar l’educació primària i secundària des de la vessant curricular, metodològica i les altres treballant l’aplicació pràctica. D’aqui havia de sorgir els següents ítems:

  • Activitat dins la Casa Navàs per a primària amb un dossier pedagògic de complement
  • Activitat dins la Casa Navàs per a secundària amb un dossier pedagògic de complement

Les formacions es van dividir per diferents dies, on treballavem aspectes pedagògics com la redacció d’una guia pre i post aula per acostar el projecte de la Casa Navàs a les escoles; i altres formacions centrades en la didàctica, el joc i la dinamització per tempos, amb l’objectiu principal de crear una activitat educativa dins de la casa.  Totes aquestes formacions van estar relacionades amb un contingut adaptat al currículum educatiu amb la ferm objectiu de què tot allò treballat a la casa tingués un punt de connexió amb allò que és treballa a l’aula.

D’aquesta manera aconseguiem un dels objectius principals: lligar l’educació formal amb el lleure educatiu. 

Les conclusions

En definitiva, resumim la nostra intervenció en els següents punts:

  • L’equip de la Casa va crear un projecte pedagògic lligat al “producte” que volia mostrar amb connexions evidents amb el món educatiu, que finalment esdevindrà el seu client. 
  • Assessorar a un equip sobre unes qüestions professionals (pedagogia) per a què amb el seu coneixement i creativitat facin el seu projecte.
    • Donar suport, contextualitzar i donar fermesa a les idees de l’equip per a la construcció del projecte. 
    • Aportar noves visions que ajudin a establir noves idees i paradigmes on treballar. 
    • L’anàlisi, la correcció, concreció i adequació del material entregat per l’equip.
  • Assessorament per a la disposició d’unes activitats amb escolars a nivell de primària com secundària. 
  • Realització d’activitats amb un estil amb sinèrgies amb les idees pedagògiques d’Ans Educació.

Un projecte amb el suport de:


Víctor García Chacón

Historiador, soci fundador d'Ans Educació i professor d'educació secundària. Inquiet en quant a nous projectes i amb l'objectiu de divulgar el coneixement cultural.