Pedagogia aplicada a la història de Reus. El cas del Joan Rebull.
Durant aquest curs 16/17 vam encetar una nova ruta en forma de dinàmica anomenada “Un Reus en Puixança”. Tal ruta permetia a l’alumnat conèixer com la ciutat de Reus va esdevenir una de les ciutats més importants de Catalunya durant l’edat Moderna. A través del recorregut coneixien aquells espais urbans que van esdevenir capdals i descobrien com els reusencs havíen tingut una Balandra al mar per defensar el comerç dels reusencs enfront dels foribunds atacs dels corsaris anglesos.
Però dins d’aquesta dinàmica de mostrar i recordar aspectes desconeguts d’aquell Reus del 1700 vam creure important introduïr dinàmiques pedagògiques que ajudessin a completar el temari: així dins de la ruta vam treballar conceptes abstractes com el de la pujada al poder de la burgesia enfront de l’aristocràcia o bé la caiguda dels gremis en favor de l’economia capitalista representada a les fàbriques reusenques del 1800.
Aquest treball abstracte el vam dur a terme a través de jocs i dinàmiques senzilles que ajudessi als alumnes a entrendre i comprendre aquests canvis tant importants en la història.
Entre d’altres, algunes escoles que van venir a la ruta com el Joan Rebull, han aprofitat tot aquest material pedagògic -que els hi vam oferir durant la ruta- per realitzar un treball conjunt durant la seva setmana cultural 2017. Aquesta estava dedicada a Reus com a Capital de la Cultua Catalana i els de de 5é van treballar el Reus-París-Londres. Els alumnes van construïr un mural que recorre les parets del centre educatiu on exposaven a través de fotografies, dibuixos i explicacions com era i sobretot com Reus va arribar a ser tant important.
Fa uns dies l’equip de tutors de 5e, la Isa, la Pili i el Jordi, es van posar en contacte amb nosaltres per anunciar-nos que aquells conceptes que havien explicat en el seu mural eren fruit del treball que van realitzar durant aquella sortida al “Un Reus en Puixança”.
En aquell moment ens vam adonar de la ressò de la nostra tasca pedagògica aplicada als alumnes de Reus. La veritat és que ens vam sentir molt orgullosos i feliços per contribuïr així en el món de l’educació. També, en un moment de més reflexió, vam valorar la tasca dels tres tutors de 5é, que sense la seva apreciació i dedicació hauria sigut del tot insuficient transmetre-ho als alumnes.
Avui, un dies després, seguim contents i més animats que mai per continuar contribuïnt d’aquesta manera a la millora educativa renovant i creant noves dinàmiques i tallers.
Víctor i Joan