Com millorem la Gimcana Romana per a centres educatius?

Millores constants

En aquest post podeu veure com treballem a diari per millorar les activitats educatives que us proposem. Des del punt de vista de les nostres educadores, creem petits equips de treball que experimenten i condueixen activitats i que més endavant proposen reformes i canvis que tenen en comú un punt de col·laboració, d’investigació històrica i adaptació pedagògica. Aqui, l’Ona Gaseni i la Irene Sabaté, membres del #TeamAns qui ens ha proposat aquesta evolució en les activitats per a què siguin més properes i atractives per a l’alumnat i els centres educatius. Un treball molt professionalitzat que promovem des d’Ans Educació.

Un equip multi-disciplinar

Sovint pensem en que moltes de les activitats que fomentem poden adaptar-se millor a les necessitats del professorat i l’alumnat. Per aquest motiu, promovem entre els membres de l’equip d’educadores la millora activa de les actvitats amb l’objectiu de que siguin més eficients tant per qui reb la informació com per qui condeix l’activitat. En aquest sentit, cada cop més estem buscant utilitzar dinàmiques que causin un impacte inmediat a l’alumnat: els hi faci participar, escoltar activament i fomentar la participació i l’esperit crític que porten a dins. Seguint aquest línia, es promouen activitats de millora centrades en jocs, sotingudes per material de rèplica per poder descobrir com vivien abans i sobretot amb la creació de material didàctic adaptat que ens ajuda a concebre el món del passat. 

Les noves millores a la Tàrraco romana son producte d’haver realitzat moltes activitats amb els centres educatius; haver observat l’actitud de l’alumant davant les activitats i també haver recollit les opinions del professorat participant. A través d’aquest treball, el nostre equip d’educadores es posa en marxa per diagnosticar les possibles millores i fer-les efectives. En aquest cas, han treballat en el projecte la Irene Sabaté, historiadora per la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Ona Gaseni, graduada en Pedagogia per la URV. Les educadores tenen l’oportunitat de poder avançar un petit projecte sota la seva perpectiva i experiència, formant un equip de col·laboració que ha donat com a resultat la millora de la Gimcana Romana. Mentre la Irene es focalitzava en la precisió històrica a través d’una investigació exhaustiva i amb l’ajuda del Catedràtic d’Història Antiga, Joaquin Ruiz de Arbulo, professorar de la mateixa Universitat, l’Ona integrava les dinàmiques propostes segons l’edat de l’alumnat participant. La motricitat, la capacitat de lectura i també pensant molt en la mobilitat i Necessitats Especials de l’alumnat han anat construïnt aquesta activitat sota supervisió de tot l’equip d’Ans Educació.

El resultat final és molt exitant i per fer-ho del tot real, tot el material creat serà dissenyat per la Carlota, la nostra i·lustradora i imprès amb tècniques de làser que ajudaran a fer real unes idees molt innovadores.

Gimcana Romana de Tàrraco

Per acabar…

Com a resum, us podem comentar que estem complint una de les nostres màximes quan vam crear aquest projecte: anar millorant poc a poc i amb bona lletra les activitats edcuatives a través d’un treball cooperatiu entre diferents disciplines. Els anys d’experiència col·laborant a Tàrraco Viva i l’experiència personal ens ha ajudat a poder treballar des d’aquest perfil. 

Estem molt emocionats i creiem que l’activitat serà molt bonia per a tot l’alumnat de primària i secundària per això us animem a que li feu un cop d’ull per saber com funciona. Hi estarem encantats. 

Víctor García Chacón

Historiador, soci fundador d'Ans Educació i professor d'educació secundària. Inquiet en quant a nous projectes i amb l'objectiu de divulgar el coneixement cultural.