La Tàrraco romana a través
del teatre.
El teatre com a forma d’expressió i motivació per descobrir el nostre passat
Aquest curs 2023-24, les escoles de Sant Pere i Sant Pau i Marcel·lí Domingo de Tarragona han descobert, amb el seu alumnat de cicle superior, el món dels romans a través del teatre. Gràcies a la implicació del professorat dels centres, han preparat diferents obres teatrals per tal de descobrir el passat de la seva ciutat.
Seguint aquesta línia, les escoles van treballar de la mà de la regidoria d’Educació (IMET) i del Museu d’Història de Tarragona (MHT) per tal que l’alumnat descobrís el patrimoni romà de la ciutat a través de la mateixa metodologia que fins ara havien fet servir a l’aula. Per aquest motiu, es van posar en contacte amb Ans Educació per dur a terme el plantejament i la dinamització de les activitats durant el mes de maig del 2024 dins del marc del Festival de recreació Tarraco Viva.
Impulsem una activitat amb una mirada en comú
Durant la jornada del 22 de maig, els dos centres van participar en aquesta activitat planificada dins de dos recintes icònics: l’Amfiteatre i el Fòrum Colonial. L’objectiu de la trobada era que l’alumnat descobrís quin paper jugava cada personatge romà dins de cadascun dels dos espais. D’aquesta manera, coneixien diferents formes de saludar-se, dirigir-se, interactuar i gesticular.
Per tal de fer àgil l’activitat, es van repartir prèviament a l’alumnat i el professorat diferents guions ficticis, però propers a la realitat del passat romà, centrats en personatges tarragonins. D’aquesta manera, ells els desenvolupaven amb gràcia el dia de l’activitat. Disposaven de temps per preparar-ho a l’aula i aplicar-ho sobre el terreny.
L’activitat va agrupar els dos centres, seguint la metodologia comuna que havien desenvolupat durant el curs, i va ajudar a fer sinergies entre l’alumnat de dos punts de la ciutat diferents. Tots ells van gaudir d’una jornada primaveral molt engrescadora, on es van poder vestir dels personatges romans més destacats, van descobrir les lluites de gladiadors, la vida d’alguns esclaus o bé la importància dels duumvirs tarraconenses.
Posada en valor dels monuments de la ciutat
Tant una escola com l’altra són centres situats a la perifèria de la ciutat, sempre lluny de la part patrimonial. Per a molts d’ells va resultar tota una excursió viatjar dins dels monuments més famosos i treballar sobre el terreny la història de la seva ciutat.
Gràcies a la tasca de l’IMET, el professorat i el MHT, es va construir una petita activitat enllaçada amb el projecte educatiu de cada centre, que va servir com a culminació de tots aquells coneixements apresos durant el curs.
Víctor García Chacón
Historiador, soci fundador d'Ans Educació i professor d'educació secundària. Inquiet en quant a nous projectes i amb l'objectiu de divulgar el coneixement cultural.
ARTÍCLES RELACIONATS